Students at Okutama Elementary School in the east of Ichinoseki City have been busy learning about and promoting the International Linear Collider (ILC). In March, students unveiled ILC flags they designed; in February, the school held a special class for students to learn more about the ILC and further internationalization; and in March last year, students unveiled a big ILC sign which was installed at the front entrance to the school.

On March 5th, 22 students in the sixth grade showed off flags which they made in support of the ILC and to commemorate their upcoming graduation. The flags, standing 180 cm tall and 60 cm wide, were designed by students in pairs and feature hand-drawn pictures with messages. Mayor of Ichinoseki City, Mr. Osamu Katsube, attended the unveiling ceremony and said: “I appreciate efforts which bring energy to the ILC. I want to display these flags which have your thoughts in them at meetings with researchers and so on, so that the project is definitely realized.” Ms. Hina Yoshida, one of the sixth-grade students, said: “I drew a picture of the Earth as seen from space. I want the ILC to explore secrets of the universe.”

On February 8th, employees of the ILC Promotion Division in Ichinoseki visited the school for a class about internationalization. The first part of the class was about how the area would change if the ILC is built. The second part of the class was in English and focused on how the kids could chat with foreigners at a local summer festival, such as recommending local food, asking for a photo together, and so on. Many international residents in Ichinoseki and surrounding areas come to see the numerous elaborate, traditional floats at the Senmaya Summer Festival, and last year there was even a Star Wars float.

Trey Grayson, from the U.S. and who teaches English at Okutama Elementary once a week, joined the class and introduced some expressions to use at the festival. After the class, Trey said: “I had a really great time when I went to the Senmaya Summer Festival last year, and bumped into a few of my students there, so it was good today to teach English that they can use at this year’s festival. If the ILC is built and many people move here from abroad, I think there will be more opportunities for the students to introduce local attractions.”

In March last year, students designed three signs to support the ILC and to commemorate their graduation. The biggest of these, measuring four meters wide by two meters high, was mounted at the front entrance of the school. The sign features an illustration of the universe’s “Big Bang” and people from around the world holding hands, as well as a message supporting the realization of the ILC, urging the students to spread their wings from Iwate to the world.

Shusei Fujino and Hayao Fujiwara, two boys representing the graduating students, said at the unveiling ceremony: “We think it would be wonderful if the ILC is here when we are grown up, and we can work with people from around the world in shaping the future. We’ll think about what we can do to make that day come.

Two other signs that the children designed were installed nearby – one at a local community center and the other on the grounds of a solar power facility – so that many people see the signs and feel close to the ILC.

School principal, Mr. Sakae Chiba, in front of the flags and praising the students

Two students with their ILC flag

Learning English for use at a local summer festival

One of the elaborate floats at the Senmaya Summer Festival

Students in front of their ILC sign at the entrance to the school

The ILC sign installed at a nearby solar power facility

Japanese

建設ルートに近い小学校でILCの旗を掲げる

一関市 ネイト・ヒル

一関市の東部にある奥玉小学校の児童はILCを学んだり、実現に向けた取り組みが活発です。3月には、児童たちがデザインしたILCのぼり旗を披露しました。2月にはILCに対する理解を深めるとともに国際化に向けての特別授業が行われました。また昨年3月には、同校正門前に設置された大きいILC看板も披露しました。

3月5日に6年生22人が卒業記念として制作したILCの実現を願うのぼり旗を披露しました。のぼり旗は縦180センチ、横60センチのサイズで2人一組による手書きデザイン。勝部修一関市長もお披露目式に参加し、「ILCを盛り上げる取り組みに感謝する。必ず実現できるよう、皆さんの思いがこもったのぼり旗を研究者の集まる会議など晴れ舞台で飾らせてもらいたい」と語りました。6年生の吉田響夏(ひな)さんは「宇宙から見た地球をデザインした。ILCで宇宙の秘密を探ってほしい」とコメントしました。

2月8日には一関市ILC推進課の職員が国際化に向けての授業を行いました。授業の前半はILCが実現したらこの地域がどのように変わっていくかを職員が説明。後半は英語で行われ、地元の夏まつりを想定し、まつりを訪れた外国人に英語で食べ物を勧めたり、一緒に写真を撮らせてもらえるよう聞いてみたり、外国人との英会話の例を学びました。この千厩夏まつりは伝統的な豪華な山車が沢山あって、多くの市内外在住外国人も訪れる夏まつりで、昨年はスターウォーズをテーマにした山車もありました。

奥玉小学校で週に1回程度、英語を教えるアメリカ人のトレイ・グレイソンさんもこの授業に参加し、祭りで役立ちそうな英会話を紹介しました。授業後、トレイさんは「昨年の千厩夏祭りに行ったら、とても楽しくて、自分の教え子にも出会った。今日は今年の祭りで使える表現を教えることができてよかった。ILCが実現して海外から多くの人が移住したら、児童たちが地元の魅力を紹介する機会が増えると思う」とコメントしました。

また昨年3月に、児童たちが卒業記念としてILC計画の実現を願う看板3枚を制作しました。一番大きい看板が縦200センチ×横400センチで、学校正門前に設置しました。デザインは、宇宙をイメージしたもの、ビックバンが起きた瞬間や世界中の人々が手を取り合う姿が描かれ、『岩手から世界に!ILC実現へ ~世界に羽ばたけ 奥小の子ども~』とメッセージが書かれています。

お披露目式では、卒業生を代表して藤野嵩生(しゅうせい)君と藤原駿(はやお)君が「ぼくたちが大人になる頃、ILCが実現し、世界中の人々と協力して未来を切り開くことができればすばらしいことだと思います。その日を目指して、自分に何ができるか考えて行動していきたいです」と挨拶しました。

小学校入口のほか、より多くの人の目に触れ、ILCを身近に感じてもらえるようにと、千厩町奥玉の大平集落センター地内、千厩町清田のメガソーラー施設地内にも看板が設置されました。