NEWS ARTICLES

English lessons an opportunity to learn about the ILC

The original article was published in the Iwate Nichinichi newspaper (page 14), Wednesday, January 27, 2016.

(content of original Japanese article below translation)(1月27日付けの岩手日日新聞14ページの記事の原文が下記にあります)

The Ichinoseki College of the National Institute of Technology is holding English lessons related to the ILC and its candidate site in the Kitakami Mountains.

The lessons are for students who wish to learn more about the role of the ILC and improve their English skills, bearing in mind the international community that would be created with the ILC.

The Ichinoseki College holds English lessons every week for students interested in international exchange. Ms. Rie Shimokawa, who teaches the lessons, wondered if she could make them a chance to learn about the ILC, and Nate Hill of the city’s ILC Promotion Division has been taking part in one lesson a month since last November.

In previous lessons, Mr. Hill has explained in English how the ILC is an experimental facility which collides electrons with positrons, and that results will contribute to solving mysteries of the birth of the universe. Students have learnt more about the role of the ILC and the need for international town planning, by asking questions and offering their opinion in discussions.

On Monday, January 25, students challenged themselves with the English conversations on Ichinoseki’s ILC website. The role-plays include topics such as the “Science Cafes” and various scenes, such as one where a foreigner visits the ILC Promotion Division in the city office.

In a role-play about a foreign tourist at Ichinoseki station asking for directions to the city library, the student playing the local resident guided politely, saying: “Go straight down this street and turn right at the second traffic lights.” Mr. Hill was impressed, saying: “Very good, and good pronunciation too.”

Ms. Misato Koseki, a third-year student at the college, said: “the lessons are a good chance to learn in detail about the ILC while learning English, and by learning more about the ILC I’ve become more interested.”

The English lessons about the ILC will continue throughout the year. Ms. Shimokawa said: “I hope the lessons further international exchange and strengthen the connection between the college and the ILC. I’d be happy if students became involved in the ILC in the future.”
ILC知る機会に 一関高専 学生有志 英会話学習を継続

一関市萩荘の一関工業高等専門学校(柴田尚志校長)は、北上山地(高地)が国内の建設候補地となっている次世代の大型加速器「国際リニアコライダー(ILC)」をテーマにした英語学習会を開いている。学生有志らが参加し、ILCの役割を学びながら、誘致実現による国際化社会を見据え、英会話のスキルアップを図っている。

同校では、国際交流に興味のある学生を対象に、英語学習会を毎週開催。担当の下川理英講師が「ILCについて学ぶ機会にしてはどうか」と提案し、2015年11月から市ILC推進課の国際化推進員ネイト・ヒルさん(豪州出身)を月1回講師に迎えている。

これまでの学習会では、ILCが電子と陽電子を衝突させる実験装置であることや、その結果が宇宙創生の謎の解明につながることなどをヒルさんが英語で紹介。質問や意見交換を行うディスカッションの場も設け、ILCの役割や国際的なまちづくりの必要性に理解を深めてきた。

25日は、市のILC推進ホームページで公開されている「ILC英会話」に挑戦。参加者は、市が企画するILCのセミナー「サイエンスカフェ」や、市役所の同課に外国人が立ち寄った際など、さまざまな場面を想定した英会話を2人一組で練習した。

JR一ノ関駅前で外国人観光客に一関図書館までの道を尋ねられたという想定では、日本人役の学生が「この道路を真っすぐ歩き、二つ目の信号で右に曲がってください」などと英語で丁寧に案内。ヒルさんからも「ベリーグッド。発音もいいですね」などと高い評価を受けていた。

小関美里さん(3年)は「学習会は生の英語に触れながら、ILCの仕組みなどを詳しく学ぶことができる貴重な機会。よく知ることによって興味も湧いてきた」と話していた。

16年度以降もILCの英語学習会を継続する予定。下川講師は「学習会を通じて国際交流を進めながら、ILCと高専の結び付きを強めたい。将来ILCに関わる学生が出てくれればうれしい」と期待を込めている。